Brev:
Vil kun spise mos
10. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Vil kun spise mos
Hej
Har et spørgsmål ang. vores søn på 8½ mdr. Har haft store problemer med at få ham til at spise andet end grød. Kan nu godt få ham til at spise gulerodsmos og pastinakmos (iblandet blended kød eller fisk), hvis det er blandet med lidt grød. Kartoffelmos får han opkastningsfornemmelser af, så den har simpelthen droppet.
Han startede op på grød da han var 4 mdr, hvor jeg lavede risgrød, hirsegrød mv iblandet frugtmos. Da han senere gik over til lidt grovere form for grød dvs. flerkornsgrød har det hovedsageligt været købegrød. Det har gået forholdsvis godt.
Han er blevet tilbudt alle former for grøntsager
i blended form. Ærter og majs gider han ikke, det bedste resultat er som nævnt med pastinak og gulerod. Jeg har selvfølgelig gså prøvet at mose det mindre, så der er mere bid i. Det nægter han dog helt at spise.
Jeg har tilbudt ham bagte rugbrødsstykker, han kan sidde og gnaske på eller agurkstykker, som du anbefaler. Desuden tilbydes han rugbrødsryttere med leverpostej eller makrel. Rugbrødstytterne spyttede han i første omgang ud - jeg prøvede så med bondebrød, det er gået bedre og kan lokke ham til at tage 4-6 små stykker, (som jeg putter lidt ind i kinden), men så gider han ikke mere.
Han får generelt selv lov til at prøve at spise rugbrødryttere (de ryger mest på gulvet) og jeg følger op med små stykker.
Jeg giver ham også ærter, majs som han kan sidde og træne med at få ind i munden.
Vores dag ser sådan ud:
Morgen: Havregrød med mme iblandet + vand af kop.
Formiddag: Frugtmos, vand af kop
Frokost: Tilbydes rugbrødsryttere og grøntsagsmos, men er ofte endt med jeg måtte gå over til grød for at få ham til at spise noget.
Eftermiddagslur: mme i flaske ca. 200 ml.
Eftermiddag: Tilbydes moset banan eller lignende efter at være tilbudt en bolle eller noget han selv kan sidde med i hånden + vand af kop.
Aften: Så vidt muligt vores mad i moset form, men ofte suppleret med grød, da han nægter at spise.
Inden putning: flaske 200 ml.
Sen aften: flaske 200 ml.
Jeg er klar over han er i en alder hvor han skal have mad med mere bid i, men jeg har ikke haft det helt store succes med det pt.
Det skal siges at han har fået 4 tænder i overmunden på en gang - så ved ikke om det kan have nogen indflydelse.
Desuden har han haft MØB og pt er der målt væske på det ene øre og undertryk på det andet, så han skal til kontrol om en ½ måned og måske have dræn i. Han har ikke været decideret ked af det som følge af smerte, som det jo ofte ses når de har det.
Vil gerne lige høre om du har nogle forslag til hvordan vi får vores søn til at spise lidt bedre.
For kors hvor er jeg træt af at smide mad ud.
På forhånd tak for svar
Med venlig hilsen